Aminorūgštys, Straipsniai

Kam reikalingos amino rūgštys?

kam reikalingos aminorūgštys formulė

Amino rūgštys yra pamatinis gyvybinis elementas, atliekantis svarbius vaidmenis daugybėje kuno funkcijų. Šios mažos molekulės yra lemiamos norint išlaikyti bendrą sveikatą ir yra neišvengiamos daugeliui fiziologinių procesų. Šiame straipsnyje mes pasigilinsime į amino rūgščių svarbą ir kam yra reikalingos amino rūgštys.

Aminorūgščių pagrindai

Amino rūgštys yra organinės molekulės, sudarytos iš anglies, vandenilio, deguonies ir azoto atomų. Jos yra pagrindiniai komponentai, kurie susijungę tampa statybinėmis medžiagomis – baltymais. Pastarieji formuoja esminį struktūrinį pamatą kūno audiniams, fermentams, hormonams ir kitoms gyvybiškai svarbioms molekulėms.
Yra 20 skirtingų amino rūgščių, kiekviena iš jų pasižymi unikalia struktūra ir funkcija.

amino rugsčių lentelė

 

Esminės aminorūgštys

Iš 20 aminorūgščių, devynios yra vadinamos esminėmis, tai reiškia, kad mūsų organizmas negali jų gaminti ir mes turime jas gauti su maistu. Šios esminės aminorūgštys apima:

  • Leuciną
  • Isoleuciną
  • Valiną
  • Liziną
  • Metioniną
  • Fenilalaniną
  • Treoniną
  • Triptofaną
  • Histidiną

Baltymų sintezė

Vienas iš pagrindinių aminorūgščių vaidmenų yra pagalba baltymų sintezės procese. Kai vartojate baltymų turinčius maisto produktus, žarnyne jie skyla į aminorūgštis. Šios aminorūgštys yra pernešamos į visus kūno audinius, kur yra naudojamos audinių, raumenų ir organų statybai ir atsinaujinimui.

Fermentų funkcija

Fermentai yra specializuoti baltymai, veikiantys kaip katalizatoriai įvairiuose biocheminiuose organizmo procesuose. Aminorūgštys yra būtinos fermentų tinkamam funkcionavimui, nes jos prisideda prie tinkamo fermentų konfigūracijos palaikymo ir leidžia jiems efektyviai sąveikauti su atitinkamais substratais.

Hormonų reguliavimas

Tam tikros aminorūgštys turi didžiulį poveikį hormonų reguliavimui. Pavyzdžiui, triptofanas, kuris yra serotonino, neurotransmiterio, kuris įtakoja nuotaikos reguliavimą ir emocinę gerovę, pirmtakas. Nepakankamos tam tikrų aminorūgščių kiekis orgnaizme gali sukelti hormonų gamybos disbalansą.

Palaikymas imuninei sistemai

Aminorūgštys atlieka svarbų vaidmenį sustiprinant imuninę sistemą. Jos aktyviai dalyvauja antikūnių ir imuninių ląstelių gamyboje, taip padedant organizmui gintis nuo infekcijų ir ligų. Tam, kad išlaikytumėte efektyvų imuninį atsaką, būtina palaikyti pakankamą aminorūgščių suvartojimą.

Maisto Šaltiniai

Norint užtikrinti, kad jūsų organizmas gautų pakankamai esminių aminorūgščių, būtina įtraukti įvairius baltymų turinčius maisto produktus į savo mitybą. Pavyzdžiui, liesa mėsa, paukštiena, žuvis, kiaušiniai, pieno produktai, pupelės ir riešutai yra puikūs aminorūgščių šaltiniai. Vegetarai ir veganai šias būtinas medžiagas gali gauti diversifikuodami savo mitybą ir įtraukdami įvairius augalinės kilmės maisto produktus. 

Amino rūgštys maisto papilduose

Šiuolaikiniame, skubančiame pasaulyje, ne visada randame laiko tinkamai ir sveikai maitintis. Taip dažniausiai yra dėl to, jog maisto gaminimas užiima nemažai laiko. Šioje vietoje į pagalbą ateina maisto papildai. Ši priemonė tinka visiems, ne tik sportininkams. Su maisto papildais galite lengvai surinkti reikiama kiekį amino rūgščių, baltymų, angliavandenių, vitaminų ir kitų geram organizmo funkcionavimui reikalingų medžiagų. 

Tačiau labai svarbu suprasti, kad maisto papildai, negali atstoti tikro maisto. Todėl jie ir yra vadinami papildais. Šie produktai papildo maisto racioną ir padeda surinkti maistingas medžiagas, kurių nesurenkame iš valgymų. 

Išvada

Kam reikalingos aminorūgštys tikriausiai jau supratote. Be jų mūsų organizmas negali funkcionuoti tinkamai. Aminorūgštys yra gyvybinis pagrindas ir turi didelę reikšmę išlaikant gerą sveikatą. Pradedant nuo baltymų sintezės, fermentų veikimo palaikymo, tinkamos hormonų pusiausvyros ir imuninės sistemos stiprinimo, šios mažos molekulės yra neišvengiamos išvardintų procesų atžvilgiu. Norint užtikrinti stabilų būtinųjų aminorūgščių tiekimą, itin svarbu laikytis subalansuotos mitybos, kurioje įtraukti įvairūs baltymų turintys maisto produktai. Taip jūs sukursite palankias sąlygas organizmui atsistatyti, augti ir išlaikyti stiprų imunitetą.

Parašykite komentarą